Een derde van de Nederlanders ervaart meer moeilijkheden rondom financiën ten opzichte van vorig jaar

18-10-2024

Een derde van de Nederlanders ervaart meer moeilijkheden rondom financiën ten opzichte van vorig jaar

Steeds meer Nederlanders ervaren financiële problemen en voelen zich daardoor genoodzaakt om geld te besparen. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Invior. Dit zogenaamde ‘barometer-onderzoek’ richtte zich op geldzorgen en de gemeentelijke hulpverlening hierbij. 22.857 Nederlanders deelden hun ervaring hiermee.

 

Uit deze barometer blijkt dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders financiële zorgen ervaart. Maar liefst 32% van de respondenten geeft aan dat zij het dit jaar moeilijker hebben om rond te komen dan vorig jaar. De gestegen kosten hebben velen gedwongen om hun uitgavenpatroon aan te passen. Zo werd er bijvoorbeeld bezuinigd op reizen, energie- en waterverbruik en specifieke boodschappen.

De meerderheid van Nederlanders geeft aan dat zij inmiddels maatregelen hebben genomen om geld te besparen. Uit het onderzoek blijkt dat waar respondenten op besparen zeer uiteenloopt. Een groot deel van de respondenten bespaart op specifieke boodschappen. Wanneer mensen in financiële problemen komen, blijkt dat ze vaak als eerste aankloppen bij familie. Een aanzienlijk deel heeft echter nog niet nagedacht over welke stappen zij zouden nemen bij serieuze geldproblemen, wat de noodzaak voor gerichte voorlichting en bewustwording over de mogelijkheden voor professionele hulp bij geldzorgen.

Gemeenten experimenteren met oplossingen voor geldzorgen

Een van de belangrijke inzichten van de barometer is hoe respondenten geïnformeerd willen worden over waar ze terecht kunnen met hun geldzorgen. Er zijn gemeenten die worstelen met de dienstverlening, specifiek op het gebied van geldzorgen, maar zijn er ook gemeenten die daar op creatieve manieren mee experimenteren. Zo heeft gemeente Stein (L.) besloten om ambassadeurs in te zetten. Dit zijn inwoners die zelf positieve ervaringen hebben gehad met de gemeentelijke hulp en bereid zijn hun ervaringen te delen met anderen die in vergelijkbare situaties verkeren. Dit verlaagt de drempel om tijdig contact op te nemen, omdat het advies komt van iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten. Hierdoor kan de hulpverlening veel effectiever worden en kunnen meer mensen op tijd de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

Resultaten in uw gemeente
Bent u benieuwd in hoeverre inwoners in uw gemeente financiële moeilijkheden ervaren? Neem dan contact met ons op.

Terug naar het nieuwsoverzicht