23-07-2018

Waarom marktonderzoek? 5 redenen om onderzoek te doen.. en 2 om het juist niet te doen.

Marktonderzoek

Marktonderzoek levert informatie over het level playing field. Het vertelt hoe jouw bedrijf wordt waargenomen door de omgeving. Leg daarbij het accent op de personen, die je wilt bereiken. Denk aan klanten, potentiele klanten of samenwerkingsverbanden.

Onderzoek helpt je om te begrijpen hoe je contact met ze kunt maken, laat zien hoe je het doet ten opzichte van andere aanbieders en bepaald hoe je de volgende stap het beste kunt zetten.

Redenen om WEL marktonderzoek te doen

Marktonderzoek speelt ook een belangrijke rol spelen in het ontwikkelingsproces van jouw producten en diensten. Hieronder volgen een aantal manieren waarop marktonderzoek je kan helpen bij de bedrijfsvoering:

  1. Onderzoek geeft je een nauwkeurig beeld van jouw bedrijf in de markt.Je kunt bijvoorbeeld zien hoe je wordt waargenomen in vergelijking met andere aanbieders (concurrenten). Je kunt daarbij zichtbaar maken wat andere spelers doen om klanten aan te trekken.
  2. Marktonderzoek helpt jou om te bepalen wie en waar jouw klanten zijn. Ook definieert marktonderzoek klanten, die waarschijnlijk zaken met je willen doen. Partijen die aangeven dat ze geen zaken met je willen doen, is marktonderzoek het ideale middel om aan hen te vragen: ‘waarom niet? ’.
  3. Onderzoek onthult hoe klanten en prospects jouw bedrijf en producten/diensten zien. En of je wel of niet voldoet aan de behoeften van jouw klanten. Het is zelfs mogelijk dat je enkele meningen over jouw bedrijf en / of assortiment waarvan je niet op de hoogte was, zou ontdekken.
  4. Marktonderzoek helpt je om te beslissen of een nieuw idee voor een bedrijf of product zal aanslaan. Anders gezegd. Als klanten het aantrekkelijk vinden.
  5. Onderzoek helpt je bij het nemen van verstandige promotionele beslissingen, evenals bij effectieve marketingboodschappen.

Voor veel bedrijven is marktonderzoek een belangrijk én continu onderdeel bij het ontwikkelen van een marketingstrategie door een op feiten gebaseerde basis te bieden voor het maken van een schatting voor omzet en winstgevendheid.

Onderzoek kan het verschil maken tussen het nemen van verstandige beslissingen die het bedrijf vooruit helpen en slechte beslissingen die jouw bedrijf kunnen schaden.

Het level playing field wordt steeds uitdagender. Het is veilig om te veronderstellen dat jouw concurrenten onderzoek doen om hun eigen voordeel te behalen. Dat is wellicht de beste reden om marktonderzoek een essentieel onderdeel van jouw bedrijfsgroeistrategie te maken.

Redenen om GEEN marktonderzoek te doen

Marktonderzoek werkt niet als je:

  1. marktonderzoek louter als een verplichting ziet om aan bepaalde keurmerken te voldoen.
  2. marktonderzoek als een kostenpost ziet.

Door aan de voorkant goed onderzoek te doen, kan de uiteindelijke investering (lees: rendement) in de organisatie drastisch worden verhoogd. Simpelweg doordat je als bedrijf de juiste keuzes maakt. Je luistert naar de markt.

Eerst luisteren en dan handelen. Niet voor niets heeft een mens twee oren en één mond…

Terug naar het nieuwsoverzicht